Daniela despre "Rebels"

Dacă eşti adolescent şi ai ales să citeşti asta, înseamnă că Rebels, te-a atras încă din titlul foarte simplu, dar cu o însemnătate atât de profundă pentru un tânăr ce a ales să spună cu forţă şi tărie de caracter “NU”, atunci când întreaga societate i-a dictat să spună “DA”.

Rebels urmăreşte povestea unui grup de tineri norvegieni care dintr-un motiv sau altul au abandonat şcoala. Dornici să se angajeze, se înscriu la un curs special care le poate da un avânt spre meseria pe care aceştia doar visează că o practică.

Multitudinea de teme şi capacitatea de a le îmbina simetric sunt doar primele două dintr-o lungă listă de motive pentru care cred că un elev de liceu ar trebui să vadă acest film. Un documentar despre grupuri de oameni, lucru în echipă, psihologia individului şi a grupului, dar şi despre vise şi cum le poţi realiza, Rebels reuşeşte să capteze atenţia unui adolescent prin întrebarea pe care acesta şi-o pune pe tot parcursul filmului “Ce înseamnă cu adevarat să fii rebel?”.

Tema principală, rebeliunea, reprezintă, poate, motivul de bază pentru care susţin că un tânăr ar trebui să vizioneze acest documentar căci, să fim serioşi, câti dintre noi nu ne considerăm rebeli? Câţi dintre noi nu am fost măcar o dată împotriva normelor ce ni le-a impus societatea? Câţi dintre noi nu s-au răzvrătit cu privire la un anumit lucru? Totuşi, deşi subliniază această temă, filmul nu instigă la violenţă sau la un comportament deviant ori delincvent. Cu ajutorul personajelor, se pune în evidenţă linia fină dintre rebeliune şi revoltă. Rebeliunea reprezintă un lucru pe care îl faci pentru ceva, nu împotriva a ceva, iar revolta e exact opusul. Personajul Jan Olav este exemplul perfect pentru depăşirea acestei linii, căci el este atât de preocupat să fie împotrivă, încât uită cu ce scop are loc acest program. Deşi pare greu de crezut, pe parcursul filmului, o să dezvolţi sentimente în totală contradicţie faţă de acest personaj: de la simpatie până la dispret, de la empatie până la iritare profundă.

Alte două teme ce reuşesc să se remarce dintre toate celelalte, sunt şomajul şi problemele de angajare. Documentarul pune în evidenţă dificultăţile cu care un tânăr ce s-a lăsat de şcoală se confruntă într-o societate care îl vede deja ca pe un rebut. Totuşi, consider că problematica somajului nu se opreşte aici, deoarece filmul te face să te întrebi "Ce voi face eu pe plan profesional?". Pentru că adolescenţa este vârsta la care omul reflectă asupra viitorului, povestea este uşor de urmărit din acest punct de vedere.

Un alt motiv pentru care cred că un elev ar fi atras de acest film este calitatea foarte bună a imaginii şi a sunetului prin care “Rebels” reuşeşte să pună în evidenţă vindecarea rănilor prin educaţie non-formală şi renaşterea pe plan profesional. Timp de 91 de minute, vei avea ocazia să priveşti o poveste transmisă prin nişte cadre cât se poate de cinematografice. Însă, uneori se simte prezenţa cameramanului ce ne reaminteşte că urmărim totuşi un film documentar în care cadrele nu sunt aranjate de dinainte, realitatea spunându-şi cuvântul.

În ceea ce priveşte impactul emoţional, “Rebels” se remarcă prin personajele sale. Ai zice că, raportându-se la un grup, filmul nu ar putea reuşi să contureze toate personajele, dar în acest documentar ele se fac remarcate, nu ca grup, ci ca individ. Ce a reuşit să mă emoţioneze, pe lângă poveştile de viaţa ale fiecăruia, este faptul că eu însămi aş putea fi în locul lor. Aş putea fi ca Jan Olav şi suferind de dislexie mi-aş petrece anii de şcoala certându-mă cu profesorii. Aş putea, ca şi Kelly, agresată de colegi în mod repetat. Aş putea avea ADHD ca Maylen. Aş putea să mă las de şcoala din cauza băuturii ca Jakob. Aş putea fi în locul oricăruia dintre ei, sau poate chiar sunt, sau poate tu eşti, sau poate colega ta de banca este. Cine ştie?…

Deşi, din punct de vedere al subiectului, filmul este original, consider că acesta reuşeşte să sensibilizeze cel mai mult tinerii printr-un lucru pe cât de controversat pe atât de simplu şi comun – rebeliunea.

Login