Ionuț despre ”Felvidek”

Felvidek este un documentar ceh din anul 2014 despre care nu aș vrea să spun foarte multe decât că e o dezvoltare umană și personală a unor dimensiuni istorice despre care la școală înveți câteva propoziții ca și cum ar fi adevăruri eterne ale istoriei, realizate în doi pași și trei mișcări fără mare sinchiseală.

Felvidek vorbește în 75 de minute prin urmărirea biografiei regizoarei (de origine mixtă - ungară și slovacă) despre ceea ce eu țin minte a fi fost redus la următoarea propoziție în manualul meu de istorie din clasa a XI-a: După al doilea război mondial, unele state au făcut schimburi de populații, colonizări și dislocări ale unor minorități etnice în vederea obținerii unei omogenizări statale (o componență demografică cât mai mare în favoarea populației majoritare dintr-un teritoriu).

Mie atunci asta nu mi s-a părut cine știe ce, fiindcă era o propoziție într-o mare de alte propoziții, unele despre comunism și Berlin, altele despre instalarea comunismului în România și am cam luat-o ca atare, nici măcar nu știu dacă am chestionat vreun moment ce înseamnă asta la nivel social sau cultural, dar știu sigur că regizoarea a studiat problema la un nivel intim în legătură cu zona Felvidek, o zonă care azi e sudul Slovaciei, dar care înainte de război era partea de nord a regatului Ungariei în care cele două mari populații erau slovacii și ungarii.

E foarte interesant că metoda de abordare e atât de personală încât devine unul dintre foarte puținele documentare istorice pe care le-am văzut care nu poate fi atacat politic și că reconstituie antropologic un secol de istorie est-europeană la care ne gândim prea puțin, fiindcă ne înecăm în istorie occidentală. Regizoarea își întreabă mama, tata, bunica, bunicul (de pe mamă, de pe tată), reconstituie o biografie a străbunicilor (și îmi pare rău că n-a întrebat cățelul, pisica sau găina, că sunt foarte sigur că ar fi avut și ei multe de zis) despre ce înseamnă etnie, școli mixte, cursul istoriei, război, comunism. Oamenii aceștia sunt o microversiune a unei suferințe care nici măcar nu stă ascunsă. Pur și simplu e profund uitată de istoria contemporană - colonizarea ungurilor în fosta Cehoslovacie, schimbul de populații, părăsirea locurilor natale și imposibilitatea de a reveni, statutul de ungur în Cehoslovachia, taberele de muncă.

Am terminat Felvidek, am lăcrămat (cand lăcrimez, iese moldoveanul din mine), am căutat Felvidek pe Wikipedia și am constatat cu surprindere, dar mai mult cu un fel de tristețe neutră față de cât de diluat este studiul istoric general următoarele despre zonă în secolul 20: Upper Hungary included the counties of Posoniensis, Nitriensis, Barsiensis, Honthum, Trentsiniensis, Thurociensis, Arvensis, Liptovium, Zoliensis, Geomoriensis et Kishonthensis, Scepusium,Abaujvariensis et Tornensis, Sarossiensis and Zemplinum.[6] In the last and also controversial census 1910 in the Kingdom of Hungary, the Slovak language users were majority in many of these counties.

Eu sunt de acord că poate unora Felvidek li s-ar părea lacrimogen sau kitsch realizat. Sunt de acord cu neempatia cu un tip de estetică. Dar, mai ales în curenta paranoie uneori fondată, uneori nefondată legată de imigraționism și de terorism musulman, trebuie să discutăm. Și întrucât eu nu m-am făcut istoric, populația generală de pe facebook nu or să devină istorici, poate că ar fi bine să începem să ne chestionăm propria lume de unde începe regizoarea Felvidekului - de la mama, de la tata, de la bunici, câini, pisici

 

Login